Tutkimus: Musiikkikasvatuksen käytänteet osana sosiaalityötä tukevat vuorovaikutusta perheissä

Musiikkikasvatuksen ja perhesosiaalityön yhdistämistä koskeva tutkimus osoitti, että musiikkitoiminnalla voidaan tukea asiakasperheissä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tulokset korostavat ryhmässä tapahtuvan, ohjatun musiikkitoiminnan merkitystä haastavassa elämäntilanteessa elävien lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisessa.

Tutkijat suosittelevat ryhmämuotoisen, voimavaroja ja osallisuutta tukevan musiikkikasvatuksen hyödyntämistä perhesosiaalityössä. Eri alojen tutkimustietoa ja käytänteitä yhdistävällä työotteella voidaan kehittää perhesosiaalityön palveluja uudella tavalla vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Tutkimus myös haastaa ammatillisen toiminnan ja ajattelun uudelleenmäärittelyyn sosiaali- ja terveysalojen lisäksi myös kulttuuri- ja taidealat. Esimerkiksi musiikkikasvatuksen on pystyttävä lisäämään hyvinvointia ja merkityksellisyyttä ihmisten elämään myös perinteisiä oppilaitosympäristöjä laajemmin.

Metropolia Ammattikorkeakoulun, Kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen ja koulutuksen osaamiskeskittymä CuWeRE:n ja THL:n yhteistyönä toteuttaman tutkimuksen tuloksista julkaistu, vertaisarvioitu artikkeli:

Huhtinen-Hildén, L., Kivijärvi, S., Elomaa-Krapu, M., & Isola, A.-M. (2024). Creating affordances for families with young children: Experiences of music education in social work. International Journal of Music Education, 43(1), 6–21. https://doi.org/10.1177/02557614241307240

journals.sagepub.com