Metropolia Ammattikorkeakoulu sisällyttää kulttuurihyvinvoinnin edistämisen osaksi sosiaali- ja terveysalan tutkintoja. Sosiaali- ja terveysalojen tutkintoihin sisällytetyt koulutuskokonaisuudet keskittyvät kulttuurihyvinvoinnin merkitysten ymmärtämiseen ja sen tuomiseen eri alojen työotteisiin.
Kulttuurihyvinvointia sisällytetään opetukseen monipuolisesti. Teemaa käsitellään esimerkiksi vuosittain järjestettävässä Mahdollisuuksien maisemia -tapahtumassa, joka lisää ymmärrystä luovuuden, mielikuvituksen ja luovan toiminnan merkityksistä hyvinvoinnillemme. Tapahtumaan osallistuu vuosittain noin 500 opiskelijaa ja ammattilaista.
Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen tarkoittaa laajassa merkityksessä, että yhteiskunnan hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä vahvistetaan lisäämällä mahdollisuuksia luovuuteen, taiteen kokemiseen ja kulttuurissa toimimiseen. Metropolian tavoitteena on syventää opiskelijoiden osaamista ja ymmärrystä siitä, miten kokonaisvaltaista kulttuurista hyvinvointia voidaan tukea asiakastyössä eri aloilla. Tähän kuuluvat olennaisesti monipuoliset ilmaisun muodot sekä erilaiset tavat kokea, vaikuttaa ja toimia yhdessä.
”Haluamme vahvistaa Metropolian edelläkävijyyttä kulttuurihyvinvoinnin edistämisessä.”
”Tulevaisuuden ammattilaisilta vaaditaan luovaa ongelmanratkaisua ja kykyä nähdä mahdollisuuksia, joita muut eivät vielä huomaa. Hyvinvoinnin lisäämisessä ammattitaidon keskiössä ovat myötätunto ja herkkyys sekä kyky olla läsnä hyödyntäen tietojaan ja taitojaan luovasti ja kokonaisvaltaisesti. Tällainen sosiaali- ja terveysalojen ammattitaito avaa uusia mahdollisuuksia niin työyhteisöille kuin yksilöille. Luovuudesta kumpuavat voimavarat ulottuvat kaikkialle – vanhustyöhön, päiväkotiin ja sairauden kanssa kamppailevan tueksi”, sanoo kulttuurihyvinvoinnin ja musiikkipedagogiikan yliopettaja, tutkija Laura Huhtinen-Hildén Metropolia Ammattikorkeakoulusta.
Opetussuunnitelmien kehittämisessä korostuu sote-alojen koulutuksen merkitys myös kulttuurihyvinvoinnin ja sosiaalisen kestävyyden rakentajana. Integroidun kulttuurihyvinvoinnin opetuksen kautta opiskelijat saavat valmiuksia, joiden avulla he voivat tarjota laaja-alaisempaa ja asiakaslähtöisempää tukea asiakkailleen.
Metropoliassa geronomiksi opiskeleva Camilla Vesterinen kokee luovien työtapojen olevan keskeisiä sote-alalla sekä työn että työhyvinvoinnin näkökulmasta.
”Luovuus ei tarvitse erityisiä kykyjä vaan se on olemassa ihmisessä itsessään. Sitä voi käyttää apuna erilaisissa tilanteissa ja sillä on myös hyvinvointia tukevia vaikutuksia”, hän sanoo, ja jatkaa: ”Ilman hyvinvointia voi olla vaikeaa löytää mielikuvitusta tai olla luova.”
Metropolia tekee monipuolista työtä kulttuurihyvinvoinnin edistämiseksi yhteiskunnassa
Sosiaalisesti kestävät elämäntavat rakentuvat aineettomien resurssien ja merkityksellisyyden kokemusten varaan. Kulttuurihyvinvointia syntyy, kun luovuudelle, taidetoiminnalle ja itseilmaisulle annetaan tilaa arjessa, mikä edistää yhteisöllisyyttä ja osallisuuden kokemuksia. Kun ihmisten välinen luottamus ja yhteenkuuluvuus vahvistuvat, se auttaa ehkäisemään osattomuutta ja pahoinvointia sekä rakentamaan hyvinvoivaa yhteiskuntaa.
Metropoliassa kulttuurihyvinvoinnin edistämistyön moottorina toimii Metropolian ja Jyväskylän yliopiston yhteinen kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen ja koulutuksen osaamiskeskittymä CuWeRE. Sen tavoite on lisätä tieteiden välistä ymmärrystä kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksesta kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa sekä kehittää tähän perustuvaa koulutusta. CuWeRE kiinnittyy Metropoliassa Tulevaisuuskestävä terveys ja hyvinvointi -innovaatiokeskittymään. Metropolian TKI-toiminnan tavoitteena on tukea yhteiskunnan kehitystä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan kautta.
Esimerkkinä Mahdollisuuksien maisemia -tapahtuma 2024
Vuoden 2024 Mahdollisuuksien maisemia -tapahtuma tarjosi tuoretta tutkimustietoa, käytännön sovelluksia ja kokemuksia luovuudesta. Tapahtumaan osallistui eri alojen ammattilaisia ja opiskelijoita. Ohjelmassa käsiteltiin muun muassa arjen luovuutta, luovan työotteen tunnistamista ja vahvistamista, mielikuvituksen ja tunnetaitojen hyödyntämistä työssä sekä luovuuden merkitystä hyvinvoinnille ja yhteiskunnalliselle osallisuudelle. Lisäksi pohdittiin, voiko luovuus parantaa työelämän vetovoimaa, ja miten varmistetaan erilaisella toimintakyvyllä, osaamisella ja jaksamisella olevien ammattilaisten pääsy ja pysyminen sote-alalla.
Keynote-puheenvuorojen ja paneelikeskustelujen lisäksi opiskelijat ja ammattilaiset saivat syventää osaamistaan luovuudesta, mielikuvituksesta ja hyvinvoinnista työpajoissa, joiden aiheet vaihtelivat muun muassa pakopelistä draamaan sekä kuvien tekemisestä keholliseen stressin säätelyyn. Yhdenvertaisuuden edistäminen oli tärkeä osa päivän teemoja, ja se näkyi muun muassa orkesterien inklusiivista yleisötyötä käsittelevässä työpajoissa.
Uutisen pääkuva: Paneelikeskustelun puheenjohtaja, CuWeREn asiantuntija Johanna Niemi (vasemmalla), väitöskirjatutkija Heini Siltainsuu (Jyväskylän yliopisto), näyttelijä Betadi Mandunga sekä tutkimusylihoitaja ja dosentti Toni Haapa (HUS) osallistuivat paneelikeskusteluun ”Mistä luovat ideat tulevat?” Mahdollisuuksien maisemia -tapahtumassa 2.10.2024.